Translate

dilluns, 14 de maig del 2012

Lara Das / La ballarina del cony de vidre / 1/4


Plié, relevé, piruete!... Les ordres de Mdme. Dillon ressonaven encara dins del seu cap mentre amb la mirada examinava les clapes de rovell de la barana del pont. Li agradava mirar per la finestra a aquella hora tèrbola del migdia, quan el moviment de la ciutat semblava haver-se aturat i la boira s’acumulava a les cantonades de les cases, com si volgués prendre posicions abans que arribés la nit. Hi havia poca gent passejant: una, dues, tres persones com a molt havien interferit en la seva visió del carrer des que era davant de la finestra. Però els que jeien sota les arcades de pedra eren cada cop més. Feia dies que els observava, setmanes, mesos. Se’ls trobava allà estirats d’un dia per l’altre, amb els seus abrics foscos, amb les seves gavardines descordades, alguns coberts amb les mantes de color marró que repartien als locals de beneficència. Venien allí per desfer-se de tot, per dormir aquella son que no s’acabava mai i que obria les portes de la fugida.

De vegades, quan feia molt de fred, des del seu mirador de dalt de la finestra podia distingir el petit núvol de vapor que els fugia de la boca amb cada petita alenada. Llavors mirava d’acordar la seva pròpia respiració amb aquell ritme lent i d’experimentar la mateixa sensació de pau que inundava aquells cossos. Però de seguida tornava l’eco de la veu de Mdme. Dillon. Plié, relevé, piruete!... I l’enravenament dels músculs, els braços estirats, els genolls amunt, els dits en punta. Un, dois, trois, encore! I aquella sensació de vertigen continu, d’estar unida al terra només a través del fil d’aram de la terminació dels nervis de les puntes dels dits.

Tot havia començat uns mesos després dels Fets, just entrar a la companyia del Gran Ballet de la Ciutat de Basília. Un dia es va llevar i va notar mal a l’entrecuix i una rigidesa que ni els massatges ni les sessions d’estiraments van poder alleugerir. Els metges tampoc no li van saber donar resposta, la van tenir en observació una setmana sencera i com més proves li feien més reservat era el pronòstic. Quan va sortir de l’hospital l’engarrotament era tan gran que ningú gosava dir si tornaria a ballar. Però Mdme. Dillon, una vegada més, va ser taxativa: “Ballaràs”, va sentenciar només passar la porta del Gran Teatre, i sense deixar-li a penes temps per canviar-se de roba li va recordar que l’esperava a la sala d’assaig per començar la classe.

Quan la va tenir al davant, quan la seva silueta trencadissa i inestable es va projectar sobre la paret de miralls de darrera de les barres, el to de la seva veu va augmentar unes dècimes d’intensitat per dictar les primeres ordres. Plié, relevé, piruete!... El martiri del cos, de les puntes dels dits i de les articulacions va ser tan agut que la jove ballarina va sentir que estava a punt de trencar-se. Cada ordre, cada figura, cada moviment que era capaç d’executar es projectava des de l’interior del seu cos amb la vibració metàl·lica d’una fulla d’acer convertida en pell de tambor. Un, dois, trois, encore! Mdme. Dillon insistia i insistia i els movimetns de la petita ballarina al voltant de la sala es feien cada cop més frenètics, més afilats, brodats per la vibració hiptòtica d’un cos que anava deixant enrere la carn per convertir-se en essència de moviment, en llum nova. Fins que la lletania d’ordres es va aturar de cop. Llavors, mentre el joc de miralls multiplicava la seva figura prima, mentre la petita ballarina intentava retrobar el ritme d’una respiració que li fugia dels pulmons, Mdme. Dillon no va poder contenir l’emoció: “Ballaràs, i tant que ballaràs, i seràs la millor”, va dir, i sense esperar resposta es va girar i va deixar-la estirada a terra, rebregada sobre ella mateixa com un vestit brut, sentint com el dolor cavalcava pels nervis del seu cos fins penetrar el cervell i esborrar qualsevol altra idea que no fos el desig de morir-se allí mateix.

Poques setmanes després, quan aquell ritme de treball va convertir-se en rutina i el cos es va sobreposar a l’evidència, la petita ballarina de plata i aram es va presentar davant del públic. Debutava amb un espectacle en solitari que els cartells del Gran Teatre anunciaven com l’esdeveniment de la temporada. Quan va ser el moment, davant l’expectació d’un milers de rostres esborrats per la foscor, Lara Das, la primera ballarina del Gran Ballet de la Ciutat de Basília, va tornar a desplegar sobre l’escenari la coreografia del seu dolor infinit. Els aplaudiments i les ovacions van ser interminables, la crítica va beneir el debut de la nova estrella i les localitats per a la resta d’actuacions es van exhaurir en un parell de dies. L’èxit havia estat tan aclaparador que ni la mateixa Mdme. Dillon s’ho podia acabar de creure.

Sota el pes de l’aroma de les dàlies que omplien el camerino, entre els plecs dels tutús i el setí de les cintes de les sabatilles de puntes, la rigidesa del cos va anar augmentant, i just l’endemà de la darrera de les sessions programades Lara Das va saber que, ara sí, havia arribat al límit. Ja no es va poder aixecar del llit. Estava terriblement cansada, exhausta, sense ni gota d’energia per obligar els músculs del seu cos a canviar de posició. Els metges li van ordenar que decansés i Mdme. Dillon, per una vegada, hi va estar d’acord. Colgada sota els llençols de color rosa pàl·lid, amb la finestra al fons i el paisatge de la ciutat desdibuixant-se en les bromes dels primers dies de tardor a l’altra banda dels vidres, Lara Das va tancar els ulls i va dormir tres setmanes seguides, insensible als estímuls d’una realitat que per a ella havia deixat de tenir interès.

Quan finalment va obrir els ulls, quan la son va desfer-se sobre els seus cabells com pols de fulla seca, el món tenia un tel de grisor. Es va notar la llengua aspra i l’estómac buit. Va demanar alguna cosa per menjar. Va agafar una cirera i se la va endur a la boca. La carn era ferma i llisa, però no tenia gust. Va menjar-ne un altra, i en va continuar menjant fins que un pinyol li va caure dels dits i es va escolar dins dels llençols.

Cloccloccloc. El pinyol havia rodolat fins a l’alçada de l’entrecuix i s’havia aturat de sobte. Lara Das va destapar els llençols per veure on havia anat a parar i d’on venia aquell soroll. Va intentar incorporar-se. Però de cintura en avall una part del seu cos no responia. Es va mirar llavors de cintura en avall, i per sobre de la camisa de dormir quasi transparent no va veure res més que el color dels llençols sota una nebulosa de llum. Va arremangar-se la camisa, i aleshores sí va veure el que hi havia a sota: allí on hi hauria hagut d’haver carn, allí on els ossos i els teixits tous haurien d’haver moldejat la cavitat íntima del seu sexe, només hi havia vidre, un prisma perfecte cisellat amb la precisió d’una talla de diamant.

Va intentar incorporar-se una vegada més. La infermera, dreta al seu costat, amb la mirada aturada en els vèrtexs d’aquell prisma que projectava sagetes de llum per tota l’habitació, la va ajudar a col·locar les cames. Molt a poc a poc, totes dues conscients de la fragilitat extrema d’aquell cos, van posar els peus a terra. Intentant reunir tota l’energia possible, Lara Das va tancar els ulls i va respirar abans de fer un primer intent. Un, dois, trois, encore! I suportant el dolor que li foradava els peus i li pujava pels turmells fins a la cintura, va aferrar-se a la sensació de verticalitat.

Quan es va girar va veure Mdme. Dillon, que tot just acabava d’entrar a l’habitació amb un ram a les mans. Va veure com somreia, amb aquella lleugera torsió als llavis que era la seva màxima expressió de joia. “Ma petite fille, això és un prodigi!”, va dir. Aquell mateix vespre, el Gran Teatre programava una nova tanda d’actuacions en solitari de la primera ballarina. Totes les entrades es van exhaurir tan bon punt la notícia va córrer per la ciutat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada